treningsmotivasjon, gruppetrening, lagsport, treningsglede, trappefolket, trensammen,

Dyrk treningsgleden din

Blant barn og ungdom er det svært vanlig å holde på med en aktivitet ved siden av skolen. Denne aktiviteten er ofte sosial, morsom og blir holdt på faste tidspunkt hver uke. Men etter hvert som man blir eldre, og hverdagen stiller større krav til studier, jobb eller familieliv- blir ofte aktiviteter og hobbyer nedprioritert. For å spare tid, velger man kanskje heller å trene på treningsstudio, eller kanskje man ikke har tid, overskudd eller motivasjon til å trene i det hele tatt. Dette innlegget håper jeg inspirerer deg til å ta fatt på nye aktiveter og treningsformer som kan gi deg treningsglede, selv som voksen.

1: For deg som elsker å danse:

- Prøv Zumba på et av treningsstudioene i nærheten av deg. Ta gjerne er prøvetime på Aerobics også, og se om det kan passe deg.

- Meld deg på et dansekurs på danselovene.no. Her kan du velge mellom et hav av dansesjangre, og du kan velge det nivået som passer deg. Kurset går over 13 uker, og du kan gå på flere kurs samtidig. 


2: For deg som liker løping, men syntes det fort blir for ensformig:

- #Trappefolket trener hver mandag (uten unntak) kl 18:00 i Holmenkollen. Treningen er helt gratis, og trenerne er svært dyktige. Gruppen har vokst til å bli rundt 120-200 medlemmer, så dette er en morsom gruppe å trene med! I tillegg, er treningen super for å forebygge skader relatert til løping, da de også gjør styrkeøvelser i trappene. 

- #TrenSammen er en gruppe som trener sammen hver mandag, her er prinsippet bare at de skal trene sammen, så aktivitetene varieres fra gang til gang. Både #trappefolket og #trensammen-gruppen er veldig inkluderende, og du vil garantert dra hjem fra treningen med et smil om munnen. Du finner gruppene på facebook. 


3: For deg som elsker lagsport: 

- Velg den sporten du liker best, og se om det finnes klubber som er tilpasset ditt nivå. For eksempel; hvis du liker å spille volleyball, så gjør et raskt googlesøk, og sjekk om det er en klubb i nærheten av deg. Oslovolley har for eksempel et damelag for nybegynnere, dersom du har lyst til å lære deg å spille volleyball. 

- Undersøk om jobben din har et bedriftslag, og bli medlem i det. Eller kanskje du ønsker å starte et? Det er jo fullt mulig det også. 


4: For deg som alltid har ønsket å delta i konkurranser: 

- Triatlon/maraton: Finn en triatlon/maratonklubb nær deg. De har ofte fellestreninger, og du kan få nyttige teknikktips av treneren eller andre deltakere. Søk enten på facebookgrupper, eller gjør et googlesøk for å finne en klubb der du bor. 

- Hinderløp: Den styrketreningsformen som vil gjøre deg best rustet til å løpe hinderløp er sirkeltreninger med høy intensitet. Derfor kan kanksje CrossFit, eller crosstraining-timer på treningsstudio være bra for deg. Det går også an å lage et lag med venner, slik at dere kan dra på treninger, og trene opp mot konkurransen sammen. 


5: For deg som liker rolig styrketrening: 

- Prøv yogatimer på treningsstudioet i nærheten av deg, eller skaff deg medlemskap på et av de lokale yogastudioene. Her vil du kunne velge mellom forskjellige yogatyper, både lettere og tyngre former. 

- Prøv Pilates, det finnes egne Pilatesstudioer, eller du kan bli med på timer på et treningsstudio nær deg. 


Noen generelle tips for å få en liten motivasjonsboost:

- Skaff deg treningstøy som gjør at du føler deg vel og fresh. 

- Bruk gjerne en pulsklokke til å tracke aktiviteten din. 

- Bestem deg for å ha faste treningstidspunkt, og hold deg til dem. 

- Skriv gjerne ned hvordan du føler deg etter treningen (for eksempel på notater på mobilen din). Les over notatene en gang du ikke er motivert til å trene.

- Skriv ned målet ditt og heng det på kjøleskapet eller et sted du ser det, for eksempel; "fullføre 10 av 13 dansetreninger på 13 uker".

God trening! :)



Har du flere gode tips? Kommentèr under!:)









0 0
Feed