Er det farlig å trene når jeg er gravid?

Mange gravide er usikre på om det er bra å trene under svangerskapet, og stiller seg gjerne spørsmål om hvor mye de bør trene, og hvordan de bør trene. Her får du noen råd.

Studier viser at trening er svært gunstig også når man er gravid. Det bidrar blant annet til forbedring av hjertets funksjon, øker kondisjonen,  reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes hos overvektige kvinner og øker generelt velvære (Committee, 2015). Noen gravide kan ha svangerskapskomplikasjoner som for eksempel forkortet livmorhals, eller svangerskaps indusert hypertensjon. Slike tilstander gjør at de ikke bør anstrenge seg på lik linje som friske gravide. Hvis du er usikker på om du har noen kontraindikasjoner for trening, så forhør deg med legen eller jordmoren din.

Først og fremst, hva er de nasjonale anbefalingene?

Helsedirektoratet anbefaler friske gravide som ikke tidligere har vært i regelmessig fysisk aktivitet (FA) om å gradvis bygge seg opp til å gjøre 150 minutter med FA i uken med moderat intensitet. Dette tilsvarer for eksempel 25 minutter med aktivitet, 6 dager i uken.

Hvis du er gravid og har trent regelmessig før svangerskapet, anbefaler Helsedirektoratet at du fortsetter i omtrent samme dur, men med eventuelle tilpasninger.

Moderat fysisk aktivitet betyr at du har raskere puls enn vanlig, men du er fortsatt i stand til å snakke. Det er altså ikke farlig å bli svett og andpusten under trening i graviditeten, men det er anbefalt å ha mer og gi når treningen er ferdig.

Hva bør jeg unngå av treningsformer?

• Kontaktsport: Håndball, basket, ishockey og lignende.
  • Sport med høy fallrisiko: alpint, ridning og lignende.
  • Dykking, på grunn av trykkforandringen under vann

Hva bør jeg unngå dersom jeg har bekkensmerter eller bekkenbunnsproblematikk?

• Øvelser og trening som involverer mye støt: hoppøvelser, løping.
  • Utfall, på grunn av det store leddutslaget i bekkenet som skjer under utfallsøvelsen.
  • Aktivitet med brå vridninger av overkroppen: tennis, squash.

Det er viktig å understreke at bekkenplager kan oppleves svært forskjellig fra person til person, derfor kan en aktivitet som fungerer for noen, være helt utenkelig for andre.

Jeg anbefaler at du skriver ned erfaringene du gjør deg, slik at du gjør de treningsformene som fungerer best for deg og bekkenet ditt.

Husk også at bekkensmertene ikke nødvendigvis kommer samtidig som du gjør aktiviteten, men kan komme snikende på kvelden, eller dagen etter. Bekkensmerter dagen etter, kan derfor indikere at du har hatt et for høyt aktivitetsnivå dagen før, at du har hatt for lite hvilepauser, eller at du har utført en triggende aktivitet.

I tillegg er det verdt å nevne at Helsedirektoratet fraråder gravide å trene i for høy varme eller med veldig høy luftfuktighet. - Og varmt eller ikke; husk å fylle godt på med vann under treningen og gjennom resten av dagen!

Flere innlegg om dette emnet vil bli postet senere, da det er et stort og viktig tema.

God trening! :)

Feed