Tennisalbue - Hva er det?

Tennisalbue, musearm, lateral albuesmerte, lateral epikondylitt... Kjært barn har mange navn.

Disse ordene er alle synonymer for smerte på yttersiden av albuen som er forårsaket av overbelastning av senefestet til en muskel. Problemet oppstår da en muskel i underarmen (Extensor Carpi Radialis Brevis) blir svak på grunn av overbelastning, som fører til mikroskopiske rifter i senen der den fester seg på overarmsbenet, som til slutt gir irritasjon og smerte (AAOS 2015). Når armen blir vond, mister vi ofte kraft på grunn av smertene. Derfor vil vi for eksempel ofte oppleve å ha redusert gripestyrke i den smertefulle armen.

Studier viser at kontorarbeidere, etterfulgt av sykepleiere, byggarbeidere og rengjøringsarbeidere er de som hyppigst får denne tilstanden, til tross for at tilstanden gjerne kalles "tennis albue" (Abrams 2012; Hume 2006; Ranney 1995; Walker‐Bone 2004). Risikofaktorer viser seg å være manuellt arbeid og hvis du gjør repetert bøy og strekk av albuen i mer enn en time daglig (Walker‐Bone 2012).

Smerten er typisk lokalisert på yttersiden av albuen, og blir ofte verre ved griping, vriing, repetert bevegelse og løfting. Det kan også føre til smerter i underarmen, håndbaken, skulderen eller nakken. Smerten kan være svært hemmende, og føre til vanskeligheter med å jobbe,  og vanskeligheter med å gjøre vanlige dagligdagse oppgaver som å åpne en flaske.

Hos fysioterapeuten blir du undersøkt, slik at andre årsaker til smertene utelukkes, og deretter utføres blant annet styrketester og muskellengdetester som vil bidra til å stille den endelige diagnosen. Behandlingen kan bestå av "tverrfriksjon" på senefestet; dette er en form for massasje der man masserer på tvers av muskelfibrene. Dette vil bidra til å øke blodsirkulasjonen og målet er å sette igang helingsprosessen igjen. I tillegg, vil behandlingen bestå av "essentrisk trening" som betyr at muskelen styrkes mens den forlenges. Behandlingen vil også bestå av andre styrkende øvelser  og tøyninger.

Feed